Monday, March 12, 2012

Membunuh Dengan Penuh Sengaja 2

key point:
speed and elegance.
opponent wielding heavy weapon.

"Jurus ini kau sudah mampu lakukannya. Namun hanya untuk lawan tertentu. Seperti Armus. kau tahu kenapa?".
"Dia tidak sehandal abang Arai".
"Close, but no cigar. Benar, jurus ini hanya berguna untuk lawan yang kurang handal seperti Armus. Tetapi juga kerana senjata yang dia gunakan. Kapak perang Armus adalah senjata berat dan tidak mudah digunakan dengan pantas. Dan kau tentu tahu apa yang kau perlukan untuk melancarkan jurus ini?"
"Ya, kepantasan."
"Benar. Kepantasan adalah kunci untuk menjayakan jurus ini. Namun untuk menyesuaikan jurus ini dengan namanya, Membunuh Dengan Penuh Sengaja, kau perlukan 'elegance'. Gerak badan yang selamba dan penuh sengaja. Ini lebih sukar dilakukan".
"Dan Rogius, mengapa perlu membunuh dengan penuh sengaja sedangkan jurus biasa saja sudah memadai? Ia adalah untuk kesan berpanjangan, Rogius. Mereka akan takutkan kau, mereka akan tahu kau bukan saja mampu mebunuh, tetapi dengan bergaya! Seolah-olah kau mampu membunuh sesiapa sahaja, sesuka hatimu pada bila-bila masa!"

"Biar aku tunjukkan".
Arai mengambil sebatang ranting sepanjang sebilah pedang lincah, dan memotong sebatang dahan sebesar sebilah pedang besar, dan diberikannya dahan itu kepada Rogius.
"Kau libaskan dahan ini seperti sebilah pedang dua tangan."
Sebaik saja Rogius menetakkan dahan itu ke bawah, ranting di tangan Arai sudah di lehernya.
"Kau faham, bukan? Ada saatnya ketika senjata berat ditetakkan di mana lehernya terdedah luas untukmu memenggalnya dengan mudah. Kuncinya adalah membuatkan lawanmu seperti patung yang kau boleh pulas lehernya bila-bila masa".
"Bagi pemain dua pedang pantas sepertimu, ia lebih mudah dilakukan kerana kau boleh menetaknya dari arah kiri atau kanan mengikut hayunan senjata lawanmu".

No comments:

Post a Comment