Saturday, May 19, 2012

Teh Panas Untuk Panglima

"Sudah lama tuan berdiri di luar sana, apakah hamba dapat membantu?"
"Malam masih muda, sekiranya tuan panglima tidak keberatan mahukah tuan menemani hamba bersiar-siar keliling istana?"

bla bla
bla

"Sewaktu kecil dahulu, hamba sering bermain-main di sekeliling pohon rendang ini. Ia masih kelihatan besar pada hari ini."
"Apakah yang sebenarnya tuan mahukan dalam hidup ini?"
"Hamba hanya ingin bermain dan bergembira seaktu kecil-kecil dahulu. Tetapi itu tidak mungkin berulang lagi. Tidak, tidak seperti dahulu, sekalipun ia diulang kembali."
"Ia masih menjadi keinginan tuan, tentu ada sesuatu yang berharga di sebaliknya"
"Hamba cuma terkenangkan teman bermain waktu kecil-kecil dahulu. Ah, tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tempat bermain."
"Tuan terkenangkan si dia teman bermain. Ah, andai saja hamba bisa menghiburkan tuan."
"Teh ini semakin sejuk. Eloklah tuan menikmatinya ketika masih panas."

"Layanan tuan dan tuanku amat baik kepada hamba, seorang panglima pihak lawan yang sangat berbahaya."
"Tuan panglima lebih kepada kawan daripada lawan kepada kami".
"Hamba amat terharu dan berterima kasih. Tetapi hamba bimbang, kebaikan tuan puteri tidak dikongsi oleh pihak lain di istana yang besar ini."
"Tuan panglima bimbang minuman ini beracun, bukan? Biarlah hamba merasainya dahulu untuk melenyapkan keraguan tuan panglima."

"Nanti dulu. Hamba bimbang kalau tuan juga menjadi sasaran mereka yang ingin membuat kacau dalam istana. Kisah Raja Gila bukannya berlaku sedekad lalu, malah masih menjadi ingatan buat mereka yang ingin berkuasa. Sekiranya ada yang berniat buruk terhadap tuan, tentunya ini adalah peluang baik buat mereka. Biar hamba memeriksa dahulu, kerana hamba juga berpengathuan selok-belok racun dan penawarnya"

"Keluarlah dikau!"

"Ia tidak berwarna, berbau atau berasa. Kerana itu ia sangat meragukan hamba. Racun yang terlalu sempurna juga akan menjadi kelemahannya!"

No comments:

Post a Comment